torsdag 17 februari 2011

Gamla stickningar blir nya



Någonstans här på bloggen finns bilder på en påbörjad tröja som legat i malpåse en längre tid. Eftersom det är så otroligt kallt just nu, -20 grader, så behöver man alla ylletröjor man har. I veckan kom jag att tänka på den tröjan och har nu börjat sticka på ärmarna. Det här är verkligen fri stickning, jag har ritat och stickat mönstren allt eftersom jag har stickat. En ärm är kvar, sen färdig.

De färgade garnerna är handfärgade och det numer rödbetsröda garnet skulle bli klarrött. Men jag färgade i cerisrött och hoppades att den mörkgrå bottenfärgen skulle motverka den rosa tonen. Färdigfärgat hade garnet helt klart en rosa ton så jag la det i ett nytt färgbad och färgade över med tegelrött. Resultatet blev onekligen rödbetsröd. det blå garnet är färgat i klarblått och det gröna i grön-blått på mörkgrå botten.

2 kommentarer:

  1. Fint!! Jag blir så imponerad av alla dessa otroliga mönster. Det ligger så väldigt långt bort från mitt nuvarande kunnande. Mycket snygg blogsida, jätte fräsch. Den röda var ok också men dystrare på nåt sätt ;-) // mvh

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha. Det är förstås inte första mönsterstickningen jag gör, det ligger nog 30 års erfarenhet bakom. Så tids nog...
    Och bloggen är ett levande dokument så det är nog inte sista versionen.

    SvaraRadera