onsdag 9 februari 2011

Ryaull från Västerbotten




Det här är också ryaull från ryafår men ett helt annat garn. Ryafåren bor i Kassjö i Västerbotten där man kan komma och hälsa på dem. Ullen skickas till Finland där det spinns till ett 3-trådigt garn. Jag har köpt det direkt från fårägarna och det är an fantastisk kvalitet.
Mönstret gjorde jag själv och jag har länge tänkt göra en tröja med rundstickat ok men med mönster i aviga maskor. Väldigt mycket räknande men verkligheten visade sig vara helt annorlunda än teorin. Efter en hel del improviserande tycker nog att den blev väldigt bra om jag får säga det själv.

8 kommentarer:

  1. Väldigt lyckat :-), mjuk och skön ser den ut också! Mycket vackra muddar. Oket har jag aldrig sett förut, väldigt annorlunda och spännande mönster när du använt aviga. Nästan som pärlor... Totalt sett snyggt harmoniska proportioner på mönstret. Hinner du använda alla tröjor du gör eller säljer du dom? // mvh

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha! Jo jag hinner använde de flesta även om de brukar landa i en stor kartong på vinden så småningom. Och mönstret är ju mitt eget men eftersom jag fick improvisera så är det ett en-gång-i-livet-mönster.

    SvaraRadera
  3. Tack ska du ha! Kan verkligen rekommendera garner man köper från gärdsproducenter med egna får, ofta hittar man dem på marknader runt om i Sverige

    SvaraRadera
  4. Håller med, ursnygg! Garnet ger verkligen fin maskdefinition i detta mönster!

    SvaraRadera
  5. Tack Maria, jag lapar i mig alla positiva kommentarer och det är kul att andra också uppskattar det man gör. Tröjan är lika lagomt varm i alla grader och min favorit under de kalla dagar vi har här uppe i norr.

    SvaraRadera
  6. Jag googlade på ryafår och hamnade här. Vilken otroligt vacker tröja du har gjort! Mitt vill-ha-begär tändes direkt. Den ser så varm och skön ut! Jättesnygg verkligen!

    SvaraRadera
  7. Tack ska du ha! Den här ryaullströjan är en verklig värmereglerare. Alltid lagom varm, varken för eller för lite värme.

    SvaraRadera