måndag 7 februari 2011

Förundrad

Har kollat runt på lite sticksidor och förundras. Hur många sockmönster behöver man, hur olika kan de vara? Själv använder jag ju inga färdiga mönster men jag kan förstå att man vill ha ett ibland. Men de flesta tröjor, sockar, vantar etc bygger ju på samma princip som bara förändra beroende på vilket garn man använder. De finns så många som är så tekniskt duktiga men som verkar helt sakna förmåga att fatta egna beslut när de stickar. Och ett mönster ritar man lätt som en plätt på ett vanligt kollegiepapper. Ja det kanske låter drygt men jag tycker problemet är att bara får möjlighet att använda en bråkdel av alla mönster man ritar.
En annan sak som är lite märklig är att garntillverkarna verkar vilja stoppa in så många olika kvaliteter det bara går. Såg ett garn som hade ull, silke, bambu och nåt annat. Vad tillför det att karda in så många olika fibrer? Är det inte bättre att sticka i ett material och låta det materialet tala? Ja nu stickar jag ju bara i ull så jag kanske är ensidig i materialvalet men jag föredrar givna egenskaper i ett garn, och där tycker jag ullen är överlägsen. Iaf om bor väldigt långt norrut. Dessutom gillar jag att sticka i ett material som lever och trivs i min närmiljö. Och syntet borde förbjudas öht.

4 kommentarer:

  1. Ja, naturligt tycker även jag är bäst. Och hållbart rent ekologiskt såklart.
    (Du som kan handspinna, hittade en inovativ ullpåse här. Kanske kan vara nåt :-) ?

    http://www.youtube.com/watch?v=yMAg4dYJ9pI&feature=related

    SvaraRadera
  2. Jo hon hade en fin slända och väldigt fin ull. Men handledsgrejen känns lite onödig tycker jag. Men amerikanerna tenderar att göra allt till brandmaking.

    SvaraRadera
  3. Jo, det kan jag hålla med om. Iofs kanske dom snott iden, USA har ju inte funnits så länge he, he ;-).

    Snabb fråga, lindar du av garnet från sländan när du är klar (den är full) eller drar du av härvan från pinnen?

    SvaraRadera
  4. Jag lindar upp det på en rulle, oftast en tom hushållarulle. Eftersom jag alltis spinner med ullfettet kvar så funkar ullfettet som klister vilket är bra när man spinner men kan vara besvärligt när man hanterar det färdigspunna garnet

    SvaraRadera