söndag 6 februari 2011

Färdig att skickas






Jag tar väldigt sällan beställningar men här gjorde jag att undantag. En tröja stickad i mattgarn av ryaull från Vålstedts i Dala.Floda. Den har tagit väldigt lång tid att göra klar men nu ska den skickas till sin nya ägare i Mälardalen. Och jag hoppas han blir nöjd. Det var inte det lättaste garnet att arbeta med och eftersom det är ett mattgarn så är det rätt ojämnt spunnet, fint i mattor men svårare att hantera när man stickar. Den är helt och håller stickad på trästickor nr 7 mm och skulle jag göra om den skulle jag kanske välja ett nummer smalare stickor.

2 kommentarer:

  1. Jäklar, jag är helt såld på hur fint det blir med lite ojämnt spunnen ull. Världens snyggaste muddar, sådär lagom ojämnt på ett vackert sätt :-). Hinner du ta en närbild, snälla. Är det samma garn som vi talade om, det som nästan (?!) inte fanns längre hos Wåhlstedts..?

    SvaraRadera
  2. Ja det är samma garn som jag stickade den grå med men det här är lite tunnare spunnet. Ryaullen har de längsta täckullfibrerna och inte så mkt bottenull och därför blir de lite luddiga när man tvättar tröjorna. Merino som är så populärt har bara botttenull.
    Ska se om jag kan fixa lite närbilder.

    SvaraRadera