måndag 19 september 2011

Vävmässan Borås 2011



Jag åkte den långa vägen till Vävmässan i Borås. Som alltid väldigt roligt men tyckte nog att den var bättre i Rättvik 1008. Vävmässan organisares vart 3:e åår av Vävrådet med försäljning och utställningar. I år var utställningarna på Textilmuseet som alltid är ett bra och alltid värt ett besök.



Här är några bilder av det som jag fastnade för. Tyvärr antcknade jag inte vad konstnärerna hette vilket var dumt.





Det här är ett nygjort täccke efter att gammlt orginal. Helt och hållet vävt i finnväv.




En rolig ide men stoppade bollar, kreativt och kul





En ortoligt vacker väv av gles linne med inlgd ryaull som bollar i väven





Fina kläder av glesvävda tyger, handvävt som alla tyger på bilderna.





De här vävarna är vävda av Alexande Muller som menar att betraktaren själv får lägga in vad vävarna ska användas till och att var och en får tolka fritt. En befriande tanke tycker jag.

1 kommentar:

  1. Hej! Satt och surfade lite på Finnväv och hittar då min vävnad i din blogg, finnvävstäcket från gammal förlaga 1774 Bohuslän.
    Kul att du fastnade bl.a. för den. Jag väver finnväv aktivt och bevarar de gamla mönstren som har en lång historia i Bohuslän.
    Mvh Stina Wallgren www.finnvav.se

    SvaraRadera